Hur väcktes ditt intresse för klassisk musik?
Det kom framför allt när jag var 23 och pluggade musikvetenskap som ett avbrott från mina tunga juridikstudier. Då hade jag redan varit en musikgalning i många år, men den klassiska musiken hade fram till dess känts svårare att närma sig än annan musik. Det var som att jag plötsligt fick nycklar till att komma in i den här musiken, och då väcktes en nyfikenhet hos mig att utforska den mer.

Vad skulle du säga är den största fördomen mot klassisk musik?
Att det är stel och tråkig musik, eller alltför intellektuell och cerebral och därmed svår att lyssna på. Att det är konst som ska förstås snarare än kännas. Det är helt fel! Det finns så mycket känslor och gripande berättelser i den klassiska musiken. Den kan vara minst lika berusande sinnlig som en euforisk poprefräng eller suggestiv dansmusik. Man måste bara låta sig drabbas av den.

Vad hoppas du med Den andra musiken?
Att folk ska lyssna på musiken som jag tipsar om (jag har gjort Spotify-listor till varje kapitel) och få lust att fortsätta att lyssna vidare på egen hand, kanske till och med testa att gå och höra klassisk musik live i ett konserthus. Det finns så mycket bra musik att upptäcka, och jag hoppas att jag kan sänka tröskeln till den klassiska musikens värld så att fler vågar sig in där.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli, född 1982, är musikkritiker i Dagens Nyheter. Den andra musiken är hans debutbok.